Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

ΙΣΤΟΡΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Α΄, Β΄, Γ΄ΤΑΞΗΣ

Ακολουθούν κριτήρια αξιολόγησης στη ιστορία και των τριών τάξεων του Λυκείου. Καλή εξάσκηση!



ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ  ΙΣΤΟΡΙΑ  Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΘΕΜΑΤΑ

ΟΜΑΔΑ Α΄

Α.1.1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη Σωστό ή Λάθος.
1. Η ιερογλυφική γραφή επινοήθηκε από τους Μυκηναίους και αποτελούσε μια πρώιμη μορφή της Ελληνικής γλώσσας..
2. Ο  «Βασιλεύς» ήταν ο ανώτατος άρχοντας του Μυκηναϊκού κράτους.
3. Κατά τον πρώτο Ελληνικό αποικισμό τα Ελληνικά φύλα εξαπλώθηκαν στις δυτικές ακτές της Μ.  Ασίας .
4. Κύριος εκφραστής της Πανελλήνιας ιδέας ήταν ο Δημοσθένης.
5. Στο συνέδριο της Κορίνθου (337 π.χ.) έγινε πραγματικότητα η πανελλήνια ένωση.                   
Μονάδες 10

Α.1.2. Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων:

Α. Πόλη-κράτος .
Β. Οπλιτική φάλαγγα.
Γ. Θεωρικά.                                                            
Μονάδες 12 ( Α=5,Β=4,Γ=3)
Α.2.1 Τι γνωρίζετε για τους λόγους ίδρυσης αποικιών από τους Έλληνες , κατά την περίοδο  του 8ου αι. έως και τα μέσα του 6ου αι. π.χ.  ;                                        
Μονάδες 12
Α.2.2 Ποιοι παράγοντες οδήγησαν στον Πελοποννησιακό πόλεμο και ποιες ήταν οι επιπτώσεις του;                                                                                                                                   
Μονάδες 16(8+8)
ΟΜΑΔΑ Β

B.1.   Με βάση τις   πηγές  και τις ιστορικές σας γνώσεις να ενισχύσετε τη θέση σχετικά με την Ελληνικότητα των Μακεδόνων.

1. « ….Για τη σύγχρονη έρευνα , το γλωσσολογικό υλικό - καίτοι από τη γλώσσα των αρχαίων Μακεδόνων δεν έχει σωθεί ούτε μια φράση - στηρίζει την άποψη ότι οι Μακεδόνες ανήκαν στα Ελληνικά φύλα . Τα ονόματα των τόπων και των μηνών ήταν γνήσια Ελληνικά , το ίδιο και  τα περισσότερα από τα ουσιαστικά . Γι΄ αυτό και η θεωρία που διατύπωσε ο γλωσσολόγος Kretshmer  ότι οι Μακεδόνες ήσαν κράμα Ελληνικών και Ιλλυρικών φυλετικών στοιχείων , δε φαίνεται να ανταποκρίνεται προς την πραγματικότητα . Η πλειονότης των νεωτέρων ιστορικών , με την αξιοσημείωτη όμως εξαίρεση του Julius Kaerst,  παραδέχεται, πολύ ορθά , την Ελληνικότητα των Μακεδόνων…….

 Herman Bengtson , Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδος , μεταφρ. Α Γαβρίλη, Αθήνα 1979, 
σελ. 280-281

2. Ότι είναι Έλληνες όσοι κατάγονται από τον Περδίκκα, όπως λένε και οι ίδιοι, το ξέρω κι εγώ καλά, μάλιστα θα το αποδείξω και παρακάτω. Αλλά και οι οργανωτές των Ολυμπιακών αγώνων το ήξεραν ότι έτσι είναι. Όταν ο Αλέξανδρος θέλησε να πάρει μέρος στους αγώνες και κατέβηκε στην Ολυμπία ειδικά γι' αυτό, οι Έλληνες αντίπαλοι του έκαναν ένσταση λέγοντας ότι δεν μπορούσαν ν' αγωνιστούν βάρβαροι στους Ολυμπιακούς αγώνες, αλλά μόνο Έλληνες. Τότε ο Αλέξανδρος απέδειξε ότι είναι Αργείος την καταγωγή και κρίθηκε Έλληνας. Αγωνίστηκε στο δρόμο του ενός σταδίου και άγγιξε το τέρμα ταυτόχρονα με τον πρώτο. Έτσι φαίνεται ότι έγιναν αυτά.   
 Ηρόδοτος, Ε, 22 μετ. Αγγ. Βλάχου.                                         
Μονάδες 25

Β.2.Αξιοποιώντας τα στοιχεία ,σχετικά με την προσωπικότητα του Περικλή, που σας δίνονται στο παρακάτω κείμενο και στηριζόμενοι στις  ιστορικές σας γνώσεις να εξηγήσετε γιατί ο 5ος αιώνας ονομάζεται από πολλούς μελετητές ως «χρυσός αιώνας του Περικλή»

 [2.65.8] ……… εκείνος, επειδή είχε μεγάλη επιρροή από το αξίωμά του και την ισχυρή του διάνοια, και ήταν φως φανερό σε όλους πως δεν μπορούσε να διαφθαρεί με χρήματα, συγκρατούσε το πλήθος χωρίς να τους αφαιρέσει την ελευθερία τους, και δεν άφηνε να τον παρασύρουν αυτοί, παρά τους οδηγούσε ο ίδιος, επειδή δεν κέρδιζε τη δύναμή του με άπρεπα μέσα και με ρητορεία που κολάκευε τις ορμές τους, αλλά μπορούσε, από την μεγάλη εκτίμηση που του είχαν να τους εναντιωθεί και να προκαλέσει και την οργή τους ακόμα. [2.65.9] Όταν λοιπόν καταλάβαινε πως παραγίνονταν τολμηροί από ανίερη περηφάνεια ενώ η περίσταση δεν ήταν κατάλληλη, τους χτυπούσε με τα λόγια και τους έκανε να φοβούνται, κι όποτε πάλι τους έβλεπε παραφοβισμένους  χωρίς λόγο, τους ξανάδινε το θάρρος τους. Έτσι, στον καιρό του ονομαζόταν το πολίτευμα δημοκρατία, στ' αλήθεια όμως εξουσίαζε ο ανώτερος άντρας απ' όλους. [2.65.10] Οι κατοπινοί του όμως, που ήταν λίγο–πολύ ίσοι ο ένας με τον άλλον, κι ο καθένας λαχταρούσε να γίνει πρώτος, το 'ριξαν στον ανταγωνισμό των υποχωρήσεων προς τις ορέξεις του δήμου για άμεσες απολαύσεις, …………

Θουκυδίδου Ιστορία, 2.65.8–2.65.10,   Μτφρ. Ε. Λαμπρίδη,  1962..

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ  ΙΣΤΟΡΙΑ  Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ

                     ΘΕΜΑΤΑ

ΟΜΑΔΑ Α΄
                
Ερώτηση 1
     Να δώσετε το περιεχομένων των παρακάτω ιστορικών όρων:
  • Τελετή περιβολής
  • Γεωργική επανάσταση
  • Λογοθέτης του Δρόμου
  • συγχωροχάρτια                                                      Μονάδες 16

Ερώτηση 2
Να αντιστοιχήσετε στοιχεία της στήλης Α΄ με στοιχεία της στήλης Β΄

Πριγκιπάτο Αχαΐας
Βουλγαρία
Λούθηρος
Δυναστεία Μεροβιγγείων
Συμεών
Βιλεαρδουίνοι
Φεουδαρχία
Μοναχός και θεολόγος
Αστρολάβος
Γεωργική επανάσταση
Τριζωνική καλλιέργεια
Ανακαλύψεις
Δάντης
Αναγέννηση
         
                                                                                         Μονάδες 14


Ερώτηση 3
Τα αίτια των ανακαλύψεων                                                          


                                                                                         Μονάδες 15
                 


Ερώτηση 4
Η άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453)                                             
                                        
                                                                                          Μονάδες 15



ΟΜΑΔΑ Β΄

Ερώτηση 1

    Με βάση το παράθεμα και τις ιστορικές  σας γνώσεις να αναφερθείτε στα αίτια των σταυροφοριών.                                                Μονάδες 25

Ο πάπας κηρύσσει τη Σταυροφορία

Γενναιότατοι στρατιώτες.,. Μην αφήνετε να σας κρατήσει στην πατρίδα ούτε η ιδιοκτησία ούτε η οικογενειακή φροντίδα, Γιατί αυτή η χώρα, που περιβάλλεται από όλες τις μεριές από θάλασσα και οροσειρές, είναι υπερπλήρης από σας. Δεν της περισσεύουν τα πλούτη. Μόλις και μετά βίας μπορεί να θρέψει αυτούς που την καλλιεργούν. Γι" αυτό αλληλοτρώγεστε και σπαράζετε μεταξύ σας. Πάψτε πια τις εχθρότητες, ας σταματήσουν οι διαφωνίες κι ας πάρουν τέλος οι πόλεμοι μεταξύ σας' αφήστε κάθε μίσος και διχογνωμία να κοιμηθούν. Πάρτε το δρόμο για τους Αγίους Τόπους, ελευθερώσετε αυτή τη γη από το γένος του Διαβόλου και υποτάξτε τη σε σας. Η βασιλική πόλη (Ιερουσαλήμ)... είναι τώρα αιχμάλωτη από τους εχθρούς της και έχει υποφέρει τόσο...ώστε να έχει καταργηθεί η λατρεία.. Γι΄ αυτό το λόγο αναλάβετε αυτό το ταξίδι για την άφεση των αμαρτιών σας και εξασφαλίστε την αθάνατη δόξα του Βασιλείου των Ουρανών".

Από το έργο του ιστορικού Γουλιέλμου

Ερώτηση 2

      Με βάση το παράθεμα και τις ιστορικές σας γνώσεις να αναφερθείτε στο περιεχόμενο της έννοιας «καθολικός άνθρωπος» στην περίοδο της Αναγέννησης.                                             Μονάδες 25


Ο τέλειος "καθολικός" άνθρωπος

θέλω τον αυλικό ευγενή, πνευματώδη, ευφυή και χαριτωμένο. Εκτιμώ ότι το πραγματικό επάγγελμα του αυλικού πρέπει να είναι αυτό της ενασχόλησης με τα όπλα, Πρέπει να είναι δυνατός και φοβερός ενώπιον των εχθρών,, αλλά σε όλες τις άλλες περι­πτώσεις πρέπει να είναι ανθρώπινος, μετρημένος και σοβαρός.
Θέλω να γνωρίζει όχι μόνον τα λατινικά αλλά και τα ελληνικά, να γνωρίζει να γράφει σε στίχους και σε πεζό. θα ήθελα επίσης να γνωρίζει πολλές ξένες γλώσσες.
Θα έπρεπε εξίσου να γνωρίζει να κολυμπά, να αθλείται στο τρέξιμο και τη λιθοβολία.. Η μόρφωση του θα μου φαινόταν ανεπαρκής, αν δεν είχε  γνώσεις μουσικής.

Baldasar Castiglione, Ο αυλικός

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!
                                   

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ  ΙΣΤΟΡΙΑ  ΓΕΝΙΚΗΣ  ΠΑΙΔΕΙΑΣ  Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

 ΘΕΜΑΤΑ

   ΟΜΑΔΑ Α΄

Α1) Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων:
«Παλαιό καθεστώς», Μεγάλη Ιδέα, Ανατολικό Ζήτημα, Εθνικός Διχασμός.


                                                                                                      Μονάδες 12

Α2) Να χαρακτηρίσετε ως σωστή ή λανθασμένη τη χρονολογία κάθε παρατιθέμενου ιστορικού γεγονότος :

·         Συνέδριο Ειρήνης Βιέννης  - 1814
·         Ίδρυση Φιλικής Εταιρείας  - 1820
·         Κίνημα στο Γουδή - 1909
·         Συνθήκη Ειρήνης Λονδίνου - 1923
·         Συνθήκη Βουκουρεστίου - 1913
·         Συνθήκη Σεβρών - 1930
·         Εξέγερση Πολυτεχνείου - 1973
·         Α΄ Βαλκανικός Πόλεμος - 1914


                                                                                                              Μονάδες 8

Α3) Ποιοι ήταν οι στόχοι της Φιλικής Εταιρείας, επιτεύχθηκαν ή όχι τελικά;     

                                                                                                         Μονάδες 15

Α4) Ποιες ήταν οι συνέπειες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου;                                                                             
                                                                                                          Μονάδες 15


ΟΜΑΔΑ Β΄

Β1) Αντλώντας στοιχεία από το κείμενο που ακολουθεί  και αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφέρετε τους βασικούς άξονες της αντίστασης των Ελλήνων στη δικτατορία των συνταγματαρχών (1967-1974).


                                                                                                           Μονάδες 25




ΚΕΙΜΕΝΟ

Τελευταίος μίλησε (Μάρτιος 1969) ο μεγάλος ποιητής μας Γιώργος Σεφέρης, 69 χρονών, τιμημένος το 1963 με το βραβείο Νόμπελ. Είπε: «Όλοι έχουμε διδαχτεί και όλοι ξέρουμε ότι στα δικτατορικά καθεστώτα η αρχή μπορεί να μοιάζει εύκολη. Όμως η τραγωδία περιμένει αναπότρεπτη στο τέλος. Αυτό το τραγικό τέλος που μας βασανίζει συνειδητά ή ασυνείδητα όπως στα χορικά του Αισχύλου». Ο Σεφέρης εξήγησε ότι: «Εδώ και μερικούς μήνες έχω νοιώσει μέσα μου και γύρω μου ολοένα πιο επιτακτικό το χρέος μου να μιλήσω για τη σημερινή κατάστασή μας. Κλείνουν σχεδόν δύο χρόνια που μας έχει επιβληθεί ένα καθεστώς όλως διόλου αντίθετο με τα ιδεώδη για τα οποία πολέμησε ο κόσμος και τόσο περίλαμπρα ο λαός μας. Είναι μια κατάσταση που όσες πνευματικές αξίες κατορθώσαμε να κρατήσουμε ζωντανές με πόνο και μόχθο πάνε κι αυτές να καταποντιστούν μέσα στο έλος, μέσα στα τελματωμένα νερά. Τώρα ξαναγυρίζω στη σιωπή μου. Και προσεύχομαι στο Θεό να μη βρεθώ ξανά στην ανάγκη να μιλήσω πάλι. Είμαι ένας άνθρωπος χωρίς κανένα πολιτικό δεσμό και μπορώ να πω χωρίς φόβο και πάθος: Βλέπω μπροστά μου το γκρεμό που μας οδηγεί η καταπίεση. Αυτή η ανωμαλία πρέπει να σταματήσει. Είναι εθνική επιταγή».

Γιάννης Κάτρης, Η γέννηση του Νεοφασισμού (Ελλάδα 1960-1974), Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 1974, σσ. 326-327.


Β2) Αντλώντας στοιχεία από το κείμενο που ακολουθεί και αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στο ρόλο και στα όργανα του ΟΗΕ.
                                
                                                                                                          Μονάδες 25


ΚΕΙΜΕΝΟ

Την απόφαση για τη δημιουργία Διεθνούς Οργανισμού [...] που θα είχε ως θεμελιώδη επιδίωξη τη «διατήρηση της ειρήνης και της ασφαλείας» μετά το τέλος του πολέμου, την έλαβαν οι Τρεις Μεγάλοι, και την ανακοίνωσαν, το Νοέμβριο του 1943 στη Μόσχα, ενώ η δομή και οι βασικές αρχές της λειτουργίας του καθορίστηκαν στη Συνδιάσκεψη της Ουώσινγκτον / Dumbarton Oaks το Σεπτέμβριο του επομένου έτους. Εκτός από τις ΗΠΑ, τη Σοβιετική Ένωση και τη Μεγ. Βρεττανία, στις δύο αυτές Συνδιασκέψεις έλαβε μέρος και η Κίνα, που λόγοι γεωγραφικοί, πληθυσμιακοί, ιστορικοί, μελλοντικών προοπτικών και αμερικανικής επιμονής τής εξασφάλισαν τότε το (άνευ αντικρύσματος) status της Μεγάλης Δυνάμεως.

Γιάννης Ν. Γιανουλόπουλος, Ο Μεταπολεμικός Κόσμος. Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία 1945-1963, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 1992, σ. 31.



ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου